Twee weken in Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jorn Veen - WaarBenJij.nu Twee weken in Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jorn Veen - WaarBenJij.nu

Twee weken in Cambodja

Door: Jorn van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Jorn

30 Januari 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

Ik merk dat ik dit reisverslag te weinig bijhoudt en ik merk ook dat ik eigenlijk nooit de tijd ga vinden om van iedere dag een beschrijving te geven. Daarom gebruik ik deze blog nu om een korte beschrijving te geven van wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen tijd, zodat jullie op de hoogte blijven, maar met minder details, dat komt thuis wel. Ik weet niet hoe lang ik hier blij zitten. Ik ben zojuist aangekomen in het Royal Hotel in Battambang en hoewel ik hier de computer gratis kan gebruiken lopen de mieren over het toetsenbord (en ze bijten!).

Dus, in Kampot, de laatste plaats waar ik ben geweest heb ik een Duits stel en een Poolse ontmoet, die samen reisden. Samen met hen, een Franse en een Amerikaan ben ik op de scooter naar de top van Bokor gereden, een mooi eindje van dik 40km waarvan 30km bergopwaarts, en dan ook nog terug. Ik ben natuurlijk gevallen met de scooter, maar gelukkig had ik een helm op, en is het intussen alweer goed aan het herstellen. In Kampot heb ik ook voor het eerst varkensmaag gegeten en heb ik vooral veel gechilled. Het plan was om vanuit hier naar Rabbit Island te gaan, een eiland met palmen en geen internet of iets te doen. Maar ik heb toch besloten met de eerder genoemde Duitsers en Poolse mee te gaan naar Sihanouk Ville. Sihankouk Ville is echt een party-stad. Voor jongeren is er het strand en zijn er vele clubs, aan de andere kant is deze stad ook bekend voor mijn sekstoerisme. Na 1 nacht waren we dan ook weer verdwenen, naar Chi Phat, een enorm klein dorpje in het zuidwesten van Cambodja waar van origine vooral stropers woonden om illegaal bomen te kappen en dieren te schieten. Gelukkig heeft een organisatie hier een stokje voor gestoken, en nu geven diezelfde stropers nu tours door de jungle waar zij eerst zo'n bedreiging voor vormden. Het hoogtepunt was dat we hier met twee gidsen twee dagen in de jungle hebben rondgelopen en geslapen. We hebben hier gibbons, toekans en een slang (waar ik bijna bovenop stond) gezien. Sowieso een geweldige tijd gehad hier. Na onze jungle avonturen gingen we terug naar Sihanouk Ville, waar gisterochtend ook onze wegen scheidden. Het Duitse stel gaat door naar Vietnam, de Poolse blijft feesten in Sihanouk en ik ben via Phnom Penh naar Battambang gegaan.
Nu vertel ik het allemaal wel heel snel, maar dit groepje heeft toch wel even meer dan een week samen gereisd. Gelukkig zijn er allerlei contactgegevens uitgewisseld, en wie weet komt het Duitse stel ooit op een dag naar Terschelling :D
Zo vreselijk als het afscheid in Sihanouk Ville was, zo geweldig was het om weer terug te komen in Phnom Penh, de eerste dagen in Cambodja had ik hier een aantal vrienden gemaakt en nog voor ik de tuk-tuk voor Same Same guesthouse uit was stond Dave mij al op te wachten. Een geweldig gevoel voor iemand die nog maar 2 weken op pad is. Gisteravond, in Phnom Penh de kans gehad om naar een voorstelling te gaan, waarin ze oude Khmer tradities opvoerden op toneel. Tradities van geboorte, huwelijk, genezing en het overlijden kwamen voorbij en het was een erg interessante voorstelling, maar helaas nog geen echte Khmer dans gezien. Terug bij Same Same werd ik getrakteerd op gebakken larve... dus heb ik dat ook weer gegeten.
Vandaag heb ik vooral in de bus gezeten, maar ben nu eindelijk in Battambang. Mijn kamer is een van de minst gezellige kamers tot nu toe en heeft geen ramen. Dus een goede reden om Battambang in te gaan. En dat ga ik nu ook doen.

Intussen lees ik hier en daar berichten over sneeuw in Nederland, en dankzij de hitte hier ben ik soms wel een beetje jaloers. Ik denk eigenlijk best veel aan thuis en hoewel ik weet dat ik blij ben wanneer ik er weer ben, zou het niet eens in mij opkomen om eerder weg te gaan. Oh ja, het is vandaag de Chinese nieuwjaarsdag, dus bij deze; gelukkig nieuwjaar!

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geinformeerd over mijn situatie. Het gaat uitstekend met me! :D


  • 01 Februari 2014 - 14:01

    Bjorn:

    Welwel, mijnheer, zeer interessant, hier in het natte Nederland, wil het maar geen winter worden en ik erger mij (als Friesche schaatsliefhebber) daar kapot aan, geen reden voor jou om jaloers te zijn dus! :)
    De enige troost die wij hier hebben is de fijne lezing die mijnheer Battjes gister heeft gegeven.
    We missen je hier wel, maar willen en weten dat je een geweldige tijd beleeft en kunnen ons troosten dat je ooit op een dag terugkomt om te vertellen over die verre oorden.

    Bjorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorn

Ik heb krullen en een baard.

Actief sinds 09 Nov. 2013
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 7868

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Maart 2014

Cambodiëtnam

Landen bezocht: