Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jorn Veen - WaarBenJij.nu Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jorn Veen - WaarBenJij.nu

Battambang

Door: Jorn

Blijf op de hoogte en volg Jorn

04 Februari 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

De laatste keer dat ik een stukje schreef was ik net aangekomen in Battambang in mijn vreselijke hotel zonder ramen. Ik ben hier nauwelijks backpackers tegengekomen, omdat die ten eerste niet zoveel in hotels logeren en omdat er niet echt een goede plek was om gezellig te zitten en socializen. Ik heb dus eigenlijk mijn tijd in Battambang alleen doorgemaakt, maar ik heb hier wel echt HEUL VEUL gezien.
Ik ben twee keer naar het befaamde acrobatisch circus geweest voor twee geweldige, beiden erg verschillende shows. Alles van eenwieleren, koorddansen, jongleren, balanceren en over elkaar heen klauwteren, salto's, om dat vervolgens ook nog te combineren. Erg knap en indrukwekkend! :D
Ik heb in Battambang een Khmer kookcursus gevolgd waarin ik mijn eigen amok, mangosalade en nog iets waar ik de naam niet van weet heb gemaakt; plus een Thai/Khmer kookboek als eerste souvenir. Ook ben ik door de Cambodjaanse landschappen geraced op een trein van bamboe (die bij tegenliggers volledig uit elkaar werd gehaald) en heb mijn eerste kleine Angkor ruïnes gezien. Van het Duitse stel (Laura en Robert) had ik een brief gekregen aan een tuk-tuk chauffeur die hier in Battambang rond moet rijden en ik was van plan zijn tour te volgen. Helaas was hij zaterdag niet in de stad en moest ik een dag extra wachten voordat ik zijn tour kon volgen en mijn reis door Cambodja door kon zetten.
Die zaterdag was vreselijk. Ik ben uiteindelijk met een scooter naar Phnom Banan geweest, een lange trap naar een aantal ruïnes en onder de berg verschillende grote grotten. Het was zeker een geweldige uitstap, maar ik was rond het middaguur alweer terug bij mijn hotel. Om aan de ongezelligheid van mijn hotelkamer te ontkomen heb ik deze dag vooral gespendeerd met het lezen van De Gevleugelde Kat, maar het is onmogelijk om langer dan 10 minuten buiten te zitten zonder dat mensen komen bedelen, wat niet heel leuk is, maar wel te verwachten. Vroeg naar bed gegaan, want zondag 9.00 zou Tha, de tuktukker, mij ophalen.
Het was het helemaal waard om die zaterdag te moeten hebben gewacht. Tha is zeker een geweldige chauffeur en gids. Hij vraagt regelmatig of het goed met me gaat, neemt de tijd zodat je de omgeving goed in je op kunt nemen, neemt geweldige routes langs kleine dorpjes en door open groene rijstvelden en stopt zo af en toe voor een foto of een stukje informatie, feitjes en geschiedenis. Eerst gingen we naar de killing caves van Battambang, waar net zulke gruwelijkheden hadden paatsgevonden als die bij Phnom Penh en waarover ik voor jullie leuke dag opnieuw niet te diep op in ga. Vervolgens kwamen we langs een soort markt waar ze, of all things, kaas maken van vis! Je kunt je voorstellen dat mijn zweet beter ruikt dus mijn neus verdween al snel in mijn shirt. Ik heb gelukkig niet hoeven te proeven. Hierna zijn we in een klein dorpje bij oude vrouwtjes gaan kijken hoe ze een soort bananensnoep en een soort bladerdeeg van kokos en rijst (voor bijvoorbeeld Vietnamese loempia's) maakten. Voordat de lunchpauze werd ingelast zijn we nog naar een krokodillenfarm geweest, waar ze krokodillen kweken voor hun leer en hun vlees. Na de lunch gingen we rond 15.00 door naar de killing caves, opnieuw een plaats met een vreselijke geschiedenis die nog wat dichterbij kwam door het persoonlijke verhaal van Tha en zijn lijden onder de Rode Khmer. Wanneer je dan eindelijke de top van de berg hebt bereikt heb je wel een prachtig uitzicht op de omgeving. Om half 6 verzamelde iedereen zich echter aan de voet van de berg, bij de bat cave waar ergens tussen half 6 en 6 uur de vleermuizen uitvliegen. Het was even wachten maar toen kwam er uiteindelijk een gigantische stroom vleermuizen tevoorschijnen, duizenden per seconde, 15 minuten lang. Het was gigantisch en zoals je vogels in formatie kunt zien vliegen, zwarte tekeneningen makend in de lucht, zo zag je nu een kilometers lange slang van vleermuizen in de lucht hangen. Een goede afsluiter voor een lange en indrukwekkende dag.
(Mocht je ooit naar Battambang gaan, schroom dan niet mij Tha zijn nummer te vragen, totally worth it)

Ik zou nu verder schrijven over de reis naar Siem Reap, maar dat wordt hem niet meer (ontbijt!). Voor nu weer bedankt voor het lezen en ik ga vandaag eindelijk naar de Angkor tempels :D HOEZEE :D Toedels!

  • 04 Februari 2014 - 06:53

    Ome Jan:

    Hey neefje,

    Tof dat je zo'n leuke vakantie hebt met veel avontuur. We kijken in Zwolle elke dag uit naar je mooie verhalen en foto's! Je hebt vast het schrijvers talent van je vader in de genen.

    Onze vakantie gaat toch weer naar Italie, ondanks dat de E.V.T weer mag varen.

    Veel plezier nog en pas op voor de boswachters :)

    We zijn nu al benieuwd naar je belevenissen en je verhalen.

    Groeten uit Zwolle.

    (Watchout for the Lady-boys.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorn

Ik heb krullen en een baard.

Actief sinds 09 Nov. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 7873

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Maart 2014

Cambodiëtnam

Landen bezocht: